Skip to main content

Over 25 jaar Slaapstudio Stijn

Het liefste hebben we iemand die binnenkomt voor een goed bed, punt

Stijn van BreeOver 25 jaar Slaapstudio Stijn

De start van Slaapstudio Stijn in Nuenen
“Zorg dat je erbij woont, jongen.” Dat was de tip die Stijn van Bree meekreeg van zijn vader en moeder, toen hij ruim 25 jaar geleden op zoek was naar een geschikte locatie voor zijn beddenzaak. Stijns ouders hadden destijds in Deurne ook een eigen zaak aan huis, met boxsprings, waterbedden en tapijten. Die laatste wilde Stijn absoluut niet in zijn assortiment, waterbedden daarentegen wél: ,,Ik sliep zelf op een waterbed en was daar zo enthousiast over, daar moesten meer mensen op liggen. Toen ben ik in de regio gaan kijken, wat past bij mij als locatie. Ik ben echt een dorpsmens, maar het moest ook weer niet te kneuterig zijn. Nuenen ligt centraal tussen Helmond en Eindhoven en op het gebied van waterbedden was het nog onontgonnen gebied.” Hij liet er zijn oog vallen op een pand aan de Opwettenseweg 81 en op 1 november 1997 zag de slaapspeciaalzaak het eerste levenslicht: Slaapstudio Stijn was geboren.

Stijns 25 jaar jonge belofte
Stijn begon zijn zaak als waterbedspecialist, in een bescheiden showroom van 120m2. 25 jaar later is dat wel anders. We zitten aan de gezellige tafel met een kop goede koffie in een prachtige, lichte showroom van inmiddels maar liefst 600m2, omgeven door allerlei soorten slaapsystemen – zoals Stijn ze noemt – met pockets, latex, gel, lucht en water. Echtgenote Sandra, met wie hij samen de zaak runt, staat een klant te woord. Puberdochter Suzie komt met een vriendinnetje thuis van school en piept vrolijk meteen ‘naar boven’. Want Stijn nam het ouderlijk advies ter harte en woont boven zijn bedrijf. Wat is er in die 25 jaar veranderd? Stijn lacht: ,,Heb je even. Om te beginnen begon ik hier alleen en leerde 1,5 jaar later Sandra kennen. Daarnaast hebben we de showroom in een paar fases uitgebreid, volledig gerestyled en is ons assortiment totaal veranderd. De rode draad echter in alles wat we doen zijn onze kernwaarden: goed slaapadvies, goede kwaliteit, hoogwaardige producten en afspraak is afspraak. En elk probleem wordt opgelost. Dat is al 25 jaar onze belofte. Hieraan is niks veranderd – sterker nog – die is verbeterd!”

Starten met een rooskleurig plan en noodplan
Van huis kreeg Stijn het ondernemen dus al mee, hij had zich destijds dan ook goed voorbereid op zijn eerste gesprek met de bank: ,,Ik had twee ondernemingsplannen klaarliggen. Een rooskleurige die iedereen heeft, maar ook een noodplan. Daarmee toonde ik aan dat ik ook in een ‘worst case scenario’ het financiële plaatje rond kon krijgen. Dat tweede plan heb ik gelukkig nooit uit de la hoeven halen. Het liep al vrij snel goed. Waterbedden waren heel erg in trek toen, maar wel beperkend. Ik zag best veel potentiële klanten aan mijn winkeldeur voorbijgaan en op één paard wedden was wel een beetje link. In 2000 vergrootten we de winkel dan ook, door een stuk dat ik verhuurde erbij te betrekken. De naam veranderden we in Stijn’s Slaapstudio waterbedden- en slaapspecialist, namen er een paar boxsprings bij en restyleden de hele winkel. Dat was best spannend, onze laatste spaarcenten gingen erin. Het was echt alles of niks. Gelukkig pakte het goed uit en gingen we los. Twee jaar later namen we ook het laatste achterstuk erbij, tot de huidige 600m2 die we nu hebben. Dat jaar veranderden we nogmaals de naam: Stijn’s Slaapstudio Tijd voor kwaliteit. Wij nemen tijd voor onze klanten. Dat moet ook. We hebben hier kwalitatief goede producten met een bepaald prijskaartje, daar moet het juiste slaapadvies bij. Het aantal bezoekers daalde, maar de effectiviteit was vele malen hoger. De klanten die komen verwachten iets en dat leveren wij dan ook.” Als laatste veranderde we in 2018 onze naam in Slaapstudio Stijn met als beeldmerk sSs in een mooie groene kleur.

De kernwaarden als rode draad
Kijk je rond bij Slaapstudio Stijn, dan zie je alleen maar bedden en bedtextiel. Een bewuste keuze: ,,Het draait bij ons echt om het slapen zelf. We zijn volledig onafhankelijk en bepalen zelf met welke leveranciers we in zee gaan. Je vindt bij ons alleen spullen waar we zelf van a tot z achter staan. Het budget van een klant is meestal leidend, maar soms weet ik zeker dat een duurder bed beter past bij iemand. Dan is het advies om nog even te wachten en pas daarna het bed te kopen. Eerlijkheid staat bij ons voorop.”

Hoe houd je je als speciaalzaak staande in een wereld vol Ikea’s en grote beddenketens? ,,We zijn altijd open blijven staan voor groei en veranderingen. Niks is zo veranderlijk als de klant en zijn visie, op die ontwikkelingen laveren wij mee. Maar altijd vanuit onze kernwaarden, met kwaliteit en onze garantie als basis. Daarin doen wij nooit concessies. Wij verplaatsen ons in de klant. Die vindt het nooit leuk om terug te komen met de mededeling dat iets niet goed is. Als weldenkend mens weet ik zeker dat er een oplossing komt die voor de klant goed is. Linksom of rechtsom lukt dat altijd. Als je maar in communicatie blijft. Dat als mensen erover praten, ze dat bij ons doen. Ook al is het een kleinigheidje, wij lossen het op. Dat bepaalt ons succes. Onze reviews gaan bijna allemaal over onze service. Dat kunnen we zelf niet zeggen, maar het is fijn dat onze klanten dat wél doen.”

Het hemd van je lijf voor het juiste advies
In 25 jaar heeft Slaapstudio Stijn regelmatig terugkerende klanten en zelfs zoetjesaan weer een nieuwe generatie. Zeker als die weten dat ze problemen hebben met hun rug: ,,We krijgen regelmatig mensen in de winkel via fysiotherapeuten hier in de omgeving. Mensen weten ons echt weten te vinden als slaapspecialist. We bieden keuze uit meerdere slaapsystemen en hebben vrijwel altijd een passende oplossing. In gesprek met een klant denken wij altijd drie stappen vooruit. Gaat die klant tevreden zijn als het bed is geplaatst? We vragen een klant dan ook ‘het hemd van het lijf’, om zo met het beste advies te komen. Dat kan soms niet zijn wat hij of zij vooraf in gedachten had. Het is onze taak om ze over verschillende opties te vertellen en samen te kijken wat het beste is voor diegene. Het liefste hebben we iemand die binnenkomt voor een goed bed, punt.”

,,Heel soms blijkt echter dat mensen iets kopen waarvan ze overtuigd waren dat het de juiste keuze goede was voor hen, maar na 1 tot 3 maanden het toch niet helemaal is. Wij werken met onze slaapgarantie. Blijkt het niet te bevallen, dan kunnen we altijd switchen met bijvoorbeeld een matras of een andere topper. Je vervangt meestal een bed wanneer je niet meer lekker slaapt. Koop je een nieuw bed, dan ga je er sowieso altijd op vooruit. Wij willen dat jij die vooruitgang blijvend voelt en ervaart, omdat je het bed koopt dat het beste bij je past. Geen bericht is bij ons goed bericht, maar soms belt iemand echt op dat hij zo blij is: ‘Dat had ik jaren eerder moeten doen.’ Dáár doen we het voor!”