Waar om een (kleine) slaapspeciaalzaak?
Praktisch altijd heb je met de eigenaar te maken en/of de partner en daar kun je op vertrouwen.
Een eigenaar heeft vaak meerdere belangen bij een verkoop van een bed. Hij of zij denkt verder dan alleen de verkoop op dat moment. Natuurlijk moet er geld verdient worden maar het belang van de klant wordt voorop gesteld en niet de mate van verdiensten. De eigenaar denkt ook na over wat de klant koopt en hoe tevreden zij zullen zijn nadat het bed geleverd is. Een algemene verkoper denkt misschien meer na over de provisie of wat hem of haar van hogere hand ingefluisterd wordt om te verkopen omwille van marges en/of voorraden.
Je ziet vaak bij de grotere zaken dat personeel de verkoop doet en die hebben vaak andere belangen dan kleinere zaken. Grotere bedrijven geven duidelijke instructies aan hun personeel hoe ze bedden moeten verkopen. Misschien staat het magazijn vol en moet er weer plaats gemaakt worden voor een nieuwe lading. Ook krijgen zij vaak specifieke training hoe er zo snel mogelijk een nieuw bed verkocht kan worden en daarbij maar hopen dat de klant het allemaal bevalt. Mocht dit niet het geval zijn dan zijn het vaak andere personeelsleden die dit probleem mogen oplossen.
De gedachte dat bij kleinere speciaalzaken hogere prijzen gehanteerd worden is in het merendeel van de gevallen flauwe kul. Dezelfde merken zullen dezelfde prijzen hebben.
Hooguit zitten de grotere zaken iets lager maar onder aan de streep, nadat aflevering, plaatsing en bijgekochte garantie erbij geteld is, zitten zij vaak hoger dan de specialist.
Vaak zie je wel betere kwaliteiten bij de specialist en die zijn in de regel wel wat duurder maar dan heb je ook vaak beter ondersteunende bedden en/of bedden die het best bij jouw wensen en behoeftes passen. En dan over de betere service nog maar te zwijgen…
Ook zal de specialist niet zomaar iets adviseren waarvan hij weet dat dit niet bij de klant past. Na gedegen inventarisatie komt er altijd een advies op maat en dit is geheel vrijblijvend. Ook zal er vaak op gewezen worden wat het grote verschil is met het huidige bed en mocht er twijfel zijn over volledige- of deelvervanging, dan is een kijkje in de slaapkamer snel gemaakt en weet de klant EN de specialist wat de beste vervolgstappen zijn.
Dus in een beddenzaak zomaar overal op liggen of alleen een keuze maken op basis of een bed er mooi uitziet, is geen verstandige beslissing. Geef duidelijk aan wat de behoeftes zijn, waar de slaapwensen liggen en/of er specifieke zaken spelen die van groot belang zijn op een goede nachtrust. Zowel de specialist als de klant is hiermee gebaat. Laat je ook niet verleiden door mooie reclame-uitingen of marketingverhalen want vaak klinkt het mooier als dat het in de werkelijkheid is. Specialisten kunnen ook vertellen hoe goed dat ze zijn maar laat de klanten zelf maar spreken en ervaar het verschil. Slaap lekker!